View Single Post
  #1  
Παλιό 01-08-2009, 05:58
riko46 Ο/Η riko46 βρίσκεται εκτός σύνδεσης
J. Member
 
Ημερομηνία εγγραφής: Dec 2008
Περιοχή: ANΩ ΓΛΥΦΑΔΑ
Μηνύματα: 5,189
Cool ABS: Anti-lock Braking System !!!!!!!!!!

Ο σκοπός του ABS (Αντιμπλοκαριστικού συστήματος φρεναρίσματος) είναι να παρέχει το μέγιστο φρενάρισμα όταν απαιτείται χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί. Η μεγαλύτερη δύναμη φρεναρίσματος μεταξύ οδοστρώματος και ελαστικών παρουσιάζεται λίγο πριν το σημείο μπλοκαρίσματος. Όταν το ελαστικό μπλοκάρει, γλιστράει στο οδόστρωμα και ο αναβάτης χάνει τον έλεγχο κατεύθυνσης επειδή κατά το στρίψιμο απαιτείται η πλευρική δύναμη της κεντρομόλου που κρατάει τη μοτοσικλέτα μέσα στη στροφή και χάνεται κατά το μπλοκάρισμα.

Οι μοτοσικλέτες δε μπορούν να ισορροπήσουν από μόνες τους παρά μόνο από τη δύναμη που ασκεί ο αναβάτης στο τιμόνι στις χαμηλές ταχύτητες ενώ στις ψηλότερες ισσοροπούν λόγω του φαινόμενου γυροσκοπίου των δύο τροχών και κυρίως του μπροστινού. Αν οι τροχοί σταματήσουν να περιστρέφονται για πάνω από 0,5 sec η μοτοσικλέτα έρχεται ξαφνικά σε ασταθή κατάσταση.

Οι περισσότεροι αναβάτες γνωρίζουν ενστικτωδώς ότι αν ενεργοποιήσουν τα φρένα υπάρχει μια σωστή δοσολογία φρεναρίσματος ώστε να επιτύχουν το καλύτερο φρενάρισμα με όλες τις συνθήκες οδοστρώματος.

Είναι γνωστό ότι ένας στους δέκα αναβάτες πέφτει εξαιτίας του υπερφρεναρίσματος, αλλά επίσης πολλά ατυχήματα οφείλονται σε ανεπαρκή φρενάρισμα. Το ABS επιτρέπει στον αναβάτη να φρενάρει με όλη του τη δύναμη χωρίς να ρισκάρει το μπλοκάρισμα των τροχών, υπό την προϋπόθεση να είναι σε ευθεία πορεία. Σε ολισθηρά-βρεγμένα οδοστρώματα το ABS έχει σαφή υπεροχή φρεναρίσματος, ακόμα και από τους πλέον έμπειρους αναβάτες. Επιπρόσθετα κατά τη μετάπτωση από στεγνό σε βρεγμένο οδόστρωμα ενώ φρενάρουμε απαιτείται αλλαγή πίεσης στα φρένα ώστε να μη μπλοκάρουν οι τροχοί. Το ABS το αντιλαμβάνεται αυτό ενώ οι περισσότεροι μοτοσικλετιστές όχι.

Το στρίψιμο είναι διαφορετική υπόθεση και ακόμη και με ABS δεν επιτρέπεται η μέγιστη ενεργοποίηση φρεναρίσματος. Όταν μηχανή και αναβάτης γέρνουν στη στροφή, το σημείο επαφής του ελαστικού με το δρόμο μετατοπίζεται μακριά από την κεντρική γραμμή του ελαστικού. Αν ο αναβάτης φρενάρει σε αυτήν την κατάσταση, η μοτοσικλέτα αυτόματα σηκώνεται από την πλαγιασμένη θέση και προσπαθεί να πάει ευθεία. Σʼ αυτές τις περιπτώσεις το μέγιστο φρενάρισμα είναι αδύνατο.

Όλα τα συστήματα ABS έχουν οδοντωτούς δίσκους στον εμπρός και πίσω άξονα ενώ μερικοί από αυτούς είναι προσαρμοσμένοι στις δισκόπλακες. Ενας αισθητήρας για κάθε συγκρότημα (μπρος-πίσω) είναι προσαρμοσμένος ώστε να “διαβάζει” τα δόντια του δίσκου ενώ η αναπτυσσόμενη τάση παρέχεται στη μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου ECU .

Συνήθως όταν ένας τροχός φτάσει στο σημείο να μπλοκάρει έχει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής από τον άλλον. Η ECU διαβάζει τη διαφορά των δύο τροχών, όταν η διαφορά είναι περισσότερη του 30%, τότε δίνει εντολή στον αντίστοιχο ρυθμιστή πίεσης, ο οποίος είναι υδραυλικά συνδεδεμένος με το σύστημα φρένων. Ο ρυθμιστής πίεσης μειώνει την υδραυλική πίεση του φρένου που πάει να μπλοκάρει τον τροχό μέχρις ότου να μην εμφανίζονται ενδείξεις μπλοκαρίσματος και μετά αυξάνει πάλι την πίεση ως το σημείο μπλοκαρίσματος. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται 4 έως 10 φορές το δευτερόλεπτο και για όσο ο αναβάτης διατηρεί την υψηλή πίεση στο φρένο και η ταχύτητα δεν πέφτει κάτω από ένα ορισμένο όριο (3-4 km / h ) περίπου.

Μια άλλη λιγότερο συχνή περίπτωση είναι όταν έχουμε μπλοκάρισμα και των δύο τροχών. Τότε η ECU δίνει εντολή και ενεργοποιεί και τους δύο ρυθμιστές πίεσης.

Στα αυτοκίνητα με ABS παρατηρείται κατά την ενεργοποίηση του, ένα τρέμουλο στο πεντάλ του φρένου. Μερικά από τα συστήματα μοτοσικλετών ABS έχουν μια μονόδρομη βαλβίδα στο υδραυλικό σύστημα που αποτρέπει αυτή την αίσθηση.

Έχουν παρουσιαστεί διάφορα συστήματα ABS από διάφορους κατασκευαστές, η αρχή λειτουργίας όμως είναι ίδια. Όταν ο αναβάτης παρέχει πίεση μπλοκαρίσματος στα φρένα, ο ρυθμιστής πίεσης, μετά από εντολή από την ECU τη μειώνει ώστε να αποφευχθεί το μπλοκάρισμα, μετά την επαναφέρει στην αρχική έως ότου φτάσει κοντά στο μπλοκάρισμα κ.ο.κ. μέχρις ότου η μοτοσικλέτα να επιβραδύνει στο επιθυμητό σημείο. Αυτή η διαδικασία παρέχει τη μέγιστη δυνατή επιβράδυνση και εξαλείφει τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος.

Σωστά νούμερα ελαστικών και σωστές πιέσεις είναι πολύ σημαντικά για την καλή λειτουργία του ABS . Ο εμπρός και πίσω αισθητήρας ανιχνεύουν την ταχύτητα περιστροφής των τροχών που αν εμείς έχουμε αλλάξει διαστάσεις ή πιέσεις θα έχουμε εσφαλμένες λήψεις.

Πολλές μοτοσικλέτες έχουν ένα διακόπτη παράκαμψης του ABS στην περίπτωση που ο αναβάτης θέλει να το βγάλει εκτός λειτουργίας.

Υπάρχει επίσης ενδεικτικό led ABS στο καντράν που μας προειδοποιεί για τυχόν ανωμαλία, η οποία καταγράφεται στη μνήμη της ECU και διαβάζεται σε διαγνωστικό μηχάνημα που συνδέεται
Reply With Quote